Vedtægter og regelsæt.
Ebeltoft Ro- og Kajakklub tilstræber at fungerer på medlemmernes præmissser, men for at få dagligdagen til at fungere så godt som muligt har hhv Generalsamlingen og Bestyrelsen valgt at sammensætte efterfølgende sæt af vedtægter og regelsæt for klubbens administration og for medlemmernes daglige anvendelse og klubben og klubbens faciliteter.
- Vedtægter for Ebeltoft Ro- og kajakklub
- Sauna regler
- Udlejning af klublokale
Udover disse vedtægter og regelsæt henvises til klubbens “Ro-reglement og sikkerhedsbestemmelser” som regulerer medlemmernes ro-aktivitet med henblik på at sikre både det enkelte medlem og klubbens faciliteter/udstyr.
Sauna-regler
- Saunaovnen skal tændes ca. ½ time før saunaophold påbegyndes – brug ”timer” hvis du først skal ”på vandet” så ovnen ikke bare står og ”brænder” – og brug altid den GRATIS RESTVARME ved at slukke ovnen min. ½ time før du planlægger med at forlade saunaen.
- Kast aldrig mere vand på ovnen end hvad der umiddelbart kan fordampe (så vi undgår vand på gulvet)
- Forlad altid sauna´en med døren lukket – restvarmen indgår i opvarmning af motionsområdet.
- Start altid med at gå i bad
- Adgang i alle former for ro- og løbetøj er FORBUDT!
- Fodtøj, badekåber mm placeres udenfor saunaen
- Hvis du skal have væske med i saunaen – er det KUN tilladt at medbringe RENT vand i bløde plastikflasker (typisk 1-gangs flasker).
- Efterlad ALDRIG hverken tøj eller håndklæde i saunaen.
- Medbring altid rent og tørt håndklæde til at sidde på – og til at tage om dig (som lændeklæde)
- Anvendelse af sauna koster kr. 10,00 / person – dog således at der min. skal indbetales kr. 30 hver gang saunaen tændes. Det er vedkommende der tænder saunaen der har ansvaret for at min. betaling opnås – alternativt selv at betale restbeløbet.
- Overhold altid følgende etiske regler således at ALLE klubbens medlemmer kan få glæde af vores nye sauna:
- Et saunabesøg fungerer bedst når man er afklædt og kroppen kan svede frit, sådan som vi kender det fra svømmehallen. Da der imidlertid her er tale om en FÆLLESSAUNA kan det at optræde afklædt, eller bare det at være sammen med andre der er afklædt, opleves som grænseoverskridende, og det er derfor SOM UDGANGSPUNKT PÅBUDT ALLE AT VÆRE IFØRT LÆNDEKLÆDE i form af stort håndklæde når de opholder sig i saunaen.
- KUN når der blandt alle saunagæsterne er ENIGHED om at afklædthed accepteres, er det tilladt at fjerne lændeklædet, men husk at det stadigvæk er påbudt at sidde på sit medbragte håndklæde.
- Du er ALTID velkommen i saunaen, men når du som ”ny gæst” skal ind i en allerede besøgt sauna så husk lige at banke på og afvente svar således at eventuelle afklædte saunagæster kan nå at tildække sig i henhold til overstående regler.
Tilbage er bare at ønske klubben tillykke med den nye sauna – og ønske Jer alle en rigtig god fornøjelse.
Bestyrelsen
Udlejning af klublokale.
Klublokalet kan efter nærmere aftale med Lisbeth Knudsen (tlf. 61862459) lejes af aktive medlemmer (ungdom og
voksen), idet dog klubbens aktiviteter prioriteres højest ved vurdering af, om lokalet er disponibelt på en given dato – se
også Rokort.dk. Reservationer kan maximalt bookes 12 måneder forud.
Lejeperioden er fastsat til 1 døgn (24 timer) og vil normalt være fra kl. 10.00 på udlejningsdatoen til kl. 10.00 den
efterfølgende dag. Alle afvigelser herfra skal ALTID aftales med Lisbeth Knudsen, der således også kan pålægge lejer
andre restriktioner, med henblik på at opnå den mest smidige afvikling for alle parter under hensyntagen til andre
arrangementer.
Det forudsættes at vedkommende medlem der lejer lokalet har en personlig interesse i arrangementet (forstået således
at det vedrører dennes nærmeste familie) og selv deltager i og er til stede under hele arrangementet, samt at
vedkommende overfor klubben påtager sig det fulde ansvar for sine gæsters gøren og laden.
Eventuelle afvigelser fra ovenstående anvendelse af klublokalet skal fra gang til gang godkendes af bestyrelsen.
Pris pr døgn maj – oktober kr. 600 incl. elektricitet og varme *)
Pris pr døgn november – april kr. 650 incl. elektricitet og varme *)
Samlet afregning skal ske senest 5 dage før lejemålet til klubbens konto.
Reg no: 9360
Konto no: 3085645918
Ved manglende betaling bortfalder reservationen.
Lokalet afleveres inden for den aftalte lejeperiode rengjort med vægt på følgende:
Gulvet vasket
Toiletter rengøres
Køleskab tømmes og rengøres
Affald fjernes og nye affaldsposer sættes i stativerne
Kaffefiltre fjernes fra maskinerne
Opvaskemaskinen tømmes for vand og risten renses
Viskestykker, håndklæder og duge tages med hjem, vaskes og bringes tilbage til klubben indenfor 5 dage.
Det bemærkes at klubbens medlemmer til enhver tid har ret til frit at færdes overalt i klubben, bortset fra i klublokalet
under selve arrangementet, og det henstilles derfor til gæsterne om primært at benytte handicaptoilettet.
Lokalet har inventar – borde, stole og service til 48 personer.
*) Ved kortere lejemål på op til 3 timer halveres lejen.
Bestyrelsen
Maj 2015
Vedtægter for Ebeltoft Ro- & Kajakklub.
Version af November 2015.
-
1
Foreningens navn: Ebeltoft Ro- & Kajakklub (ERKK)
Hjemsted: Ebeltoft Kommune
Stiftet: 25. april 1990
Foreningens stander: Blå dobbelt bølge med gul åre på hvid bund
-
2
Foreningens formål: Er at vedligeholde og styrke interessen for Ro- og Kajaksporten under de
bedst mulige forhold.
-
3
Medlemskab af andre foreninger:
ERKK er medlem af Ebeltoft Idrætsforening (EIF), Dansk Forening for
Rosport (DFfR) og Dansk Kano og Kajak Forbund (DKF) under Dansk
Idræts Forening (DIF), og er undergivet disses love og bestemmelser.
-
4
Medlemmer: Aktive.
Skal aflægge svømmeprøve efter DFfR´s (300 m) og DKF´s 600m)
reglementer eller forevise gyldigt svømmebevis, der opfylder
reglementerne.
Junior roere: 15-20 år (under 20 år ved sæsonstart)
Senior roere: fra fyldte 20. år ved sæsonstart
Klubbens børn: børn af klubbens aktive medlemmer ( – 14 år)
Medlemskab som ”Klubbens børn” giver adgang til alle klubbens
sportslige aktiviteter, men altid og kun ifølge med forældre – og
underlagt forældrenes personlige ansvar.” Klubbens børn” oprettes med
selvstændig login til Rokort.dk, men uden dørkode, da de jo netop ikke
skal have selvstændig adgang til klubben eller til på egen hånd at deltage
i klubbens sportslige aktiviteter.
Passive:
Klubben tilbyder 2 former for passivt medlemskab kaldet ”Passiv
Social” og ”Passiv Sport”:
”Passiv Social” giver adgang til klubbens fester og øvrige sociale
arrangementer, men giver ikke adgang til at deltage i klubbens sportsorienterede
aktiviteter så som roning, fitness og svømning. ”Passiv
Social” udstyres med login til Rokort.dk, med henblik på at medlemmet
kan holde sig orienteret om klubbens aktiviteter og tilmelde sig klubbens
sociale arrangementer.
”Passiv Sport” har samme muligheder som ”Passiv Social”, og kan
derudover deltage i klubbens sports-orienterede aktiviteter – på nær
roning – og vil derfor også have selvstændig adgang til klubbens
faciliteter (dørkode).
Optagelse: Bestyrelsen kan i enkelttilfælde modsætte sig, at optagelse
finder sted.
-
5 Kontingent: 1: Fastsættes for 1 år af gangen på ordinær generalforsamling.
2: Kontingent grupper:
-
a) Junior Roere
-
b) Senior Roere
-
c) Klubbens Børn
-
d) Passiv Social
-
e) Passiv Sport
3: Kontingent terminer:
Kontingent betales 1 gang årligt ved
sæsonstart/indmeldelse.
-
6
Eksklusion: Såfremt kontingent ikke er indbetalt inden en måned efter sidste rettidige
indbetalingsdag, er medlemmet udelukket fra at deltage i klubbens
aktiviteter.
I øvrigt kan bestyrelsen enstemmigt ekskludere et medlem, når særlige
forhold giver anledning dertil.
Vedkommende medlem skal inden afgørelsen træffes, have haft
lejlighed til at fremføre sit forsvar, og han/hun kan fordre spørgsmålet
om eksklusion afgjort på næste ordinære generalforsamling.
Spørgsmålet om eksklusion, skal optages som særskilt punkt på
dagsordenen.
Generalforsamlingens beslutning om eksklusion kræver vedtagelse af
2/3 af de afgivne stemmer blandt de fremmødte medlemmer.
-
7
Ordinær generalforsamling:
Generalforsamlingen har den højeste myndighed i alle klubbens
anliggender.
Den ordinære generalforsamling, der afholdes inden årsskiftet, indkaldes
med mindst 14 dages varsel ved skriftlig meddelelse til medlemmerne.
Denne indkaldelse skal indeholde endelig dagsorden med forslag fra
medlemmer.
Forslag, der ønskes forelagt generalforsamlingen til vedtagelse, skal
være bestyrelsen i hænde senest den 1. oktober.
Stemmeret har alle aktive medlemmer, som ikke er i kontingent restance.
Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.
Passive har taleret, men ikke stemmeret.
-
8
Dagsorden: Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte flg. punkter.
1) Valg af dirigent
2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3) Fremlæggelse af regnskab for det forløbne år til godkendelse
4) Behandling af indkomne forslag.
5) Fastsættelse af kontingent (jfr. § 12)
6) Forelæggelse af budgetforslag (hovedposter)
7) Valg af bestyrelse (jf. §5 – stk. 12) og 2 suppleanter
8) Valg af kritisk revisor og revisorsuppleant
9) Valg af udvalg
10) Eventuelt
-
9
Ekstraordinær generalforsamling:
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af
bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst 25 stemme berettigede
medlemmer skriftligt indgiver begæring herom til bestyrelsen.
I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes mindst 1 måned
efter, at begæringen er fremsat overfor bestyrelsen med oplysning om
det emne/de emner, der ønskes behandlet.
Om indkaldelses måde og udsendelse af dagsorden, gælder
bestemmelserne i § 7.
-
10
Generalforsamlingens ledelse m.v.:
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpel stemmeflertal jfr.
dog § 6, 15 og 16. Dog skal afstemning og valg foregå skriftligt på
begæring fra 1 stemmeberettiget medlem, ligesom alle afstemninger om
eksklusion skal foregå skriftligt.
Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvori også et
referat af forhandlinger optages i det omfang, dirigenten bestemmer.
Protokollen underskrives af dirigenten.
-
11
Bestyrelsens sammensætning og pligter:
Klubbens bestyrelse består af 8 medlemmer med nedennævnte
funktionsområder. Klubbens daglige ledelse forestås af et af bestyrelsen
nedsat forretningsudvalg på 3 medlemmer, der repræsenterer klubben i
alle forhold.
Formanden er klubbens repræsentant og født medlem af
forretningsudvalget. Hun/han på ser, at lovene overholdes og indkalder
til bestyrelsesmøde mindst 4 gange pr. år.
Næstformanden er stedfortræder for formanden og født formand for
klubbens sponsor udvalg.
Kassereren fører klubbens regnskab, sørger for opkrævning af
kontingent og udbetaler penge for klubben efter formandens anvisninger.
Sekretæren fører klubbens korrespondance og forhandlingsprotokol,
udarbejder rostatistik, ordner klubbens arkiv og fører tilsyn med
rojournal og er født formand for PR-udvalget.
Rochefen er født formand for roudvalget, der står for roningen i klubben,
sørger for roernes instruktion og styrmændenes uddannelse,
tilrettelægger svømning, godkender langture og planlægger kaproninger,
det sidste dog i samråd med den øvrige bestyrelse.
Kajak rochefen er født formand for kajakudvalget og skal samarbejde
med rochefen om tilrettelæggelse af roning i klubben, sørge for roernes
instruktion, tilrettelægge svømning, godkende langture og planlægge
kaproning, det sidste dog i samråd med den øvrige bestyrelse.
Materiel forvalteren er født formand for materiel- og husudvalg.
Udvalget fører tilsyn med klubbens huse, inventar, område og lejrudstyr.
Ved istandsættelse af ovennævnte bistås udvalget af klubbens
medlemmer. Udvalget underretter bestyrelsen om behov for større
reparationer og sørger for, at de bliver udført.
Ungdoms repræsentanten varetager ungdomsafdelingens interesser.
-
12
Valg af bestyrelse: På lige år vælges:
Formand, næstformand, materielforvalter, rochef, ungdomsrepræsentant,
2 suppleanter.
På ulige år vælges:
Formand, kasserer, sekretær, kajak rochef, ungdomsrepræsentant, 2
suppleanter.
Genvalg kan finde sted.
Ved indtrædelse ved ledighed i valgperiodens løb, konstituerer
bestyrelsen sig selv med suppleanten.
I bestyrelsen skal sidde mindst 7 juridiske myndige medlemmer.
-
13
Regnskab: Klubbens regnskabsår er 1/10 – 30/9.
Driftsregnskab, status, forsynet med påtegning af revisor, forelægges
den ordinære generalforsamling til godkendelse.
-
14
Revision: Der vælges 1 revisor og 1 revisorsuppleant for 2 år af gangen, dog
således, at en er på valg hvert år. Revisionen er kritisk.
Revisoren skal hvert år inden generalforsamlingen gennemgå det
samlede regnskab og påse, at beholdningen er til stede.
Regnskabet forsynes med påtegning.
-
15
Vedtægtsændring: Ændringer til disse vedtægter kan ske på enhver ordinær
generalforsamling, når mindst ½-delen af klubbens medlemmer stemmer
for forslaget. Er dette ikke tilfældet skal der indkaldes til ekstraordinær
generalforsamling, hvor beslutning træffes med almindeligt
stemmeflertal.
-
16
Klubbens ophør: Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed
indkaldt ekstraordinær generalforsamling.
Vedtagelse følger samme regler som for vedtægtsændringer.
I tilfælde af ophør realiseres klubbens ejendele.
Eventuelle midler hensættes til brug for kræfter i Ebeltoft
Idrætsforening, der senere vil arbejde for en genetablering af klubben.
***
Således vedtaget på den stiftende generalforsamling den 25. april 1990 og ændret ved ordinær
generalforsamling den 16. november 1992, samt bekræftet på ekstraordinær generalforsamling den
-
januar 1993. (Dirigent: Henning Kovsted)
Ændret på ordinær generalforsamling november 1996 og bekræftet på ekstraordinær
Generalforsamling den 5. april 1997. (Dirigent: Finn Vangsøe)
Ændret på ordinær generalforsamling den 31. oktober 1998 og bekræftet på ekstraordinær
generalforsamling den 27. marts 1999. (Dirigent: Finn Vangsøe og Irene Rønnow)
Ændret på ordinær generalforsamling den 26. oktober 2013 og bekræftet på ekstraordinær
generalforsamling den 27. november 2013. (Dirigent: Mogens Fischer)
Justeret efter ordinær Generalforsamling oktober 2015, efter udfald af kontingentgruppe ”Ungdom”
(20-25 år). (Dirigent Else Kovsted)